Στα χρόνια αυτά που ασχολούμαι με το αντικείμενο της ειδικής αγωγής και τα παιδιά, έχω δει πολλές διαφορετικές περιπτώσεις παιδιών και ταυτοχρόνως πολλές διαφορετικές περιπτώσεις γονιών. Καμιά φορά μάλιστα είναι αυτοί οι ίδιοι οι γονείς ο οποίοι ζητούν από τον εκπαιδευτικό να θέσει όρια στο παιδί τους, ενώ στην πραγματικότητα δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι οι ίδιοι δεν έχουν θέσει όρια στους εαυτούς τους πρώτα. Οι συμπεριφορές των γονέων μένουν στο μυαλό, στην ψυχή και στη γενικότερη ψυχολογία των παιδιών σαν τατουάζ, με αποτέλεσμα να χρειάζεται αργότερα μεγάλη προσπάθεια για να διαγραφούν. Η επέμβαση θα είναι δύσκολη και επώδυνη τόσο για το παιδί όσο και για τον ίδιο το γονιό αν δεν υπάρξει γρήγορη συνειδητοποίηση του προβλήματος, ώστε να κληθεί ολόκληρη η οικογένεια να το αντιμετωπίσει.
Μου έτυχε παράδειγμα μαθήτριας, η οποία δεν είχε όρια, με αποτέλεσμα να έχει φοβερή διάσπαση προσοχής. Η μαμά ζητούσε να τεθούν όρια στο παιδί, ενώ η ίδια δεν είχε όρια, καθώς παρουσίαζε μια απίστευτα παρεμβατική συμπεριφορά.Αν ο γονιός δε θέσει όρια στο εαυτό του δεν μπορούν να τεθούν όρια στα παιδιά! Επίσης, να τονίσω εδώ ότι οι περισσότεροι γονείς και κυρίως οι μανούλες, στεναχωριούνται αν δουν το παιδάκι τους να κλαίει σε περίπτωση που τους χαλάσουν χατήρι, επειδή ενδεχομένως δεν έκανε αυτό που του ζητήθηκε. ΛΑΘΟΣ!ΤΡΑΓΙΚΟ ΛΑΘΟΣ! Αφήστε το παιδάκι σας να κλάψει. Κλαίει προφανώς γιατί πονάει, στεναχωριέται που δεν του έγινε το χατήρι.Κλαίει γιατί προφανώς νιώθει τη συνέπεια της πράξης του. Αυτό είναι κάτι πολύ πολύ καλό για το ίδιο, καθώς διδάσκεται μέσω αυτού τι σημαίνει συνέπεια στις πράξεις μου.
Συμβουλή δική μου λοιπόν: θέτουμε πρώτα όρια στους εαυτούς μας, όταν είμαστε εμείς πρώτα οριοθετημένοι τοποθετούμε απαραίτητα όρια στα παιδιά και τέλος τα αφήνουμε να κλάψουν , να θυμώσουν, να φωνάξουν, αν πρόκειται να χάσουν κάτι λόγω συνέπειας των πραξεών τους.Μόνο έτσι θα μάθουν και μόνο έτσι θα επιτελέσετε σωστά το ρόλο σας απέναντί του!
Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη(Φιλόλογος-Ειδική παιδαγωγός)